Hírek

Iparági hírek és háttérinformációk.

Csomagolási trendek - fenntarthatóság és profit egyensúlya

Ha Önt is foglalkoztatja az a kérdés, hogy hogyan tudja egy márka, egy kis- vagy nagyvállalat fenntartható módon, mégis költséghatékonyan javítani csomagolását, bizonyára hasznosnak találja ezt a bejegyzést.

Napjaink aktuális csomagolási trendje a környezettudatos, fenntartható csomagolások előállítására összpontosít. Egyre több vállalat építi be a fenntarthatóságot az üzleti tevékenységébe. Azonban költségek és profit szempontjából sokan félnek a fenntartható megoldások felé nyitni.

Cégünk polietilén zsákok és fóliák gyártásával foglalkozik, egyedi iparági igényekhez igazodva. Segítünk megtalálni az Ön vállalkozása számára a legjobb megoldást.

A környezettudatos anyagválasztástól és csomagolástervezéstől kezdve a gyártósorok hatékonyságának növelésén át a kisebb berendezésig és szénlábnyomig, a csökkentés, újrafelhasználás és újrahasznosítás elmélete ma már adott, s arra ösztönzi a vállalatokat, hogy a fogyasztók elvárásain is túlmutató fenntarthatósági lépéseket eszközöljenek.

Itt van mindjárt a hagyományos kőolajalapú műanyaggyártás következtében kialakuló szénlábnyom és üvegházhatású gázok kibocsátásának megoldása. A vállalatok a könnyű csomagolást a műanyagok teljes felhasználásának csökkentésével igyekeznek ellensúlyozni. Ezáltal csökkenthetőek például a szállítási költségek is.

Mások számára a fenntarthatóság magában foglalja többek között a megújuló csomagolóanyagok használatát, amelyek elkerülik a műanyagokat olyan alternatíváka cserélik, mint a használat utáni újrahasznosított, újrahasznosított tengeri hulladékból, cukoripari melléktermékekből, keményítőből és algákból készített műanyagok. Sőt, ma már létzik úgynevezett szén-dioxid-negatív műanyag is, amelyet levegőből és üvegházhatású gázokból állítanak elő.

Szakértői vélemények, előrejelzések

Lisa McTigue Pierce, a Packaging Digest ügyvezető szerkesztője azonban felhívja a figyelmet arra, hogy nem kell a műanyagokat egyértelműen környezetrombolónak tekinteni.

"Sokszor a műanyag csomagolás a legjobb választás a fenntarthatóság szempontjából " - mondja, és példaként a PET palackokat említi. "Az egyszer használatos műanyagoknak van helyük a fenntarthatóság korában, nemcsak a kényelem miatt, hanem azért is, mert a PET a legnagyobb arányban újrahasznosítható műanyag."

Megjegyzi továbbá, hogy az újrahasznosított termékekre igen nagy a kereslet. "Van infrastruktúra a begyűjtéshez és az újrahasznosításhoz, ez egy olyan üzlet, amely profitot termel az újrahasznosításból, lehetővé teszi a márkatulajdonosok számára, hogy az új csomagolásokba újrahasznosított tartalmat építsenek be" - mondja Pierce.

Rámutat arra is, hogy a fenntartható csomagolás célja a környezeti helyzet javítása, ami nem feltétlenül történik meg akkor, ha a műanyagot erőforrás-igényesebb csomagolóanyagra cserélik. "Szükség van némi visszahatásra vagy a fogyasztók folyamatos oktatására azzal kapcsolatban, hogy mit jelent az, hogy környezetbarát".

Lisa-Marie Assenza (St. Ives és az Unilever korábbi munkatársa, az Impacked, csomagolási piactér alapító-vezérigazgatója) egyetért ezzel az állásponttal. "A műanyag erős termékvédelmet biztosít, alacsony költséggel és kis súllyal. A műanyag csomagolások becsmérlése nem produktív az iparágunk számára. Ehelyett a beszállítóknak és a márkáknak el kellene gondolkodniuk azon, hogy lépéseket tegyenek a műanyag csomagolások fenntarthatósági profiljának növelése érdekében azáltal, hogy csökkentik a műanyag felhasználását, széles körben újrahasznosítható műanyagokat használnak, mint például a PET, és az újrahasznosíthatóság javítása érdekében elkerülik az egynél többféle műanyag felhasználását egyetlen komponensben." - tette hozzá.

Hozzáférés az alternatív csomagolásokhoz

Papír- és rostalapú csomagolások, komposztálhatóságuk

A papír- és rostalapú csomagolások profitáltak leginkább a fenntarthatósági törekvésekből, főként az italágazat márkái, mint például Coca Cola, Carlsberg sör - végeztek jelentős kutatás-fejlesztést.

Ehhez kapcsolódóan a snack-ágazat is felfigyelt a komposztálható csomagolóanyagokban rejlő lehetőségekre. Azonban van még néhány megoldandó kérdés a folyamatban. A papír- és rostalapú csomagolások valóban komposztálhatók és élelmiszeripar bizonyos szempontjai szerint nagy jelentőséggel bír ezek alkalmazása, a komposztálási folyamatban akadnak nehézségek. Ugyanis a nem komposztálható elemeket nehéz elválasztani a komposztálható papírcsomagolástól.

Todd Bukowski, a PTIS LLC, egy globális menedzsment- és csomagolási tanácsadó cég igazgatója megfigyelte, hogy a kisebb formátumú csomagolások, például a csokoládészeletek gyártói kísérleteznek a papír használatával. De figyelmeztet arra, hogy ez esetben meg kell győződni arról, hogy az felhasznált bevonatok biztonságosak és nem befolyásolják a papír alapanyag újrahasznosíthatóságát.

Bob Lilienfeld, a SPRING (The Sustainable Packaging Research, Information and Networking Group) ügyvezető igazgatója és alapítója mindezzel egyetért, s példaként említi a Carlsberg Beer papír sörösüvegét és annak műanyag belső bélését.

Emellett foglalkoztatja az a kérdés is, hogy hol fogják ezeket a csomagolásokat komposztálni? Példaként a Bacardi új, 100%-ban biológiailag lebomló PHA palackját említi. "Az előző, PET-ből készült palackjukat újrahasznosították, míg az új palackok csak nehézségeket fognak okozni a fogyasztók számára, akiknek ki kell találniuk, hogy mit kezdjenek ezzel a palackkal, ugyanis a fogyasztók 90-95%-ának nincs módja arra, hogy komposztáljon egy rumos palackot" - mondja.

"Kevés ipari komposztáló üzem van az Egyesült Államokban, és csak csekély százalékuk fogadja el a komposztálható csomagolást, mert az nem ad hozzáadott értéket a végtermékhez" - ért egyet Pierce. "A komposztálható csomagolásban gyakorlatilag nincsenek olyan tápanyagok, amelyek bármit is hozzáadnának a komposzthoz."

Az ipari komposztálók száma, valamint azok használhatósága a fogyasztók szempontjából, nemzetközi szinten problémát jelent.

Brian Wagner (PTIS egyik vezetője) azt javasolja, hogy a komposztálható csomagolások nagyszerűen illeszkedhetnek egy zárt körfolyamatú helyszínre, mint amilyen egy stadion, ahol az anyagot össze lehet gyűjteni, majd egy ipari létesítménybe lehet küldeni.

Egyéb csomagolási megoldások

Az újratölthető csomagolási javaslatok további lehetőségeket mutattak a fenntarthatóság szempontjából, különösen az üveg- és műanyag csomagolások esetében.

Megállapítható, hogy különösen a szépség- és testápolási termékek esetében tapasztalható számottevő előrelépés az új utántöltő modellek bevezetésével. Olyan népszerű márka, mint a Dove is hozzájárult a kategória fejlődéséhez és a fogyasztók felvilágosításához. A nemzetközi márkák növekvő kereslete nyomán a beszállítók több készletlehetőséget kínálnak az újratölthető rendszerekhez, ezzel megkönnyítve számukra az újratölthető csomagolásban történő fejlesztéseket anélkül, hogy az nagyobb időt és befektetést igényeljen.

Az újrahasznosításhoz hasonlóan az újratölthető csomagolások életképessége a fogyasztókon múlik. Elengedhetetlen, hogy a márkák egyértelmű és pontos újrafelhasználási utasításokat tüntessenek fel a csomagoláson. Ilyen utasítások lehetnek: a termék elmosás, újrahasznosítási és újrafelhasználási lehetőségek.

A polietilén flexibilis csomagolásoknak szintén jót tesznek az egyszerűsített, üzletben történő leadási újrahasznosítási programok.

Meg kell említeni a palackbetétes modelleket, amik ugyancsak a fogyasztók újrahasznosítási elkötelezettségét segítik elő. Szakértők szerint nagyobb hangsúlyt kell fektetni azokra a nagy sűrűségű PE (HDPE) termékkategóriákra, amelyekből jelentős mennyiség kerül felhasználásra egy-egy háztartásban, például tej, mosószer.

A csomagolás jövője

A gazdasági bizonytalanság ellenére az innováció végső soron a csomagolóipar előrelépésének középpontjában áll. Habár a teljes iparág bízik abban, hogy 2023-ban enyhülnek a globális ellátási lánc problémái, szakértők véleménye szerint erre még várni kell.

A legnagyobb fellendülés a befogadó csomagolástervek terén prognosztizálható. Nézzünk néhány fejlesztést:

A P&G Herbal Essence termékein bevezetésre került a látássérült fogyasztóknak a termék tapintással történő felismerését segítő dombornyomás.

Az Egyesült Államokban néhány vállalat QR-kódot helyezett el a termékein, amely aktiválásakor egy olyan alkalmazást használ, amely tájékoztatja a fogyasztót a termékről, valamint az olyan fontos információkról, mint az íz, az allergének stb.

A kémiai újrahasznosítással kapcsolatos kutatás-fejlesztés segíthet a műanyag csomagolás fenntarthatóságának, hatásának és megítélésének javításában, bár ezen technológiák tökéletessé válása valószínűleg 5-10 év múlva várható. Számos K+F-tevékenység összpontosít a cellulóztartalmú, biológiailag lebomló és biotechnológiával előállított műanyagokra is, de a kereskedelmi forgalomban történő bevezetésük 10-15 év múlva prognosztizálható.

A csomagolás designja, az azon elhelyezett információk alapjaiban határozzák meg a termék fogyasztó általi megítélését. Egyedi csomagolásának nyomtatását vállaljuk akár 6 színben, Pantone skála szerint.

A témában jártas szakemberek úgy vélik, hogy a csomagolási problémák megoldása érdekében nagyobb lesz az összefogás, illetve az együttműködés. Kiemelik, hogy az előrelépés kulcsa a fogyasztói érdeklődés azonosításában rejlik. Figyelemmel kell kísérni a fogyasztók hozzáállását, észre kell venni, hogy mikor állnak készen, mikor hajlandóak és fogékonyak a változásra, hiszen az időzítés a legfontosabb.

Szakembereink egyaránt követik a hazai, valamint a nemzetközi trendeket, fejlesztéseket - valamennyi iparágra vonatkozóan. Szakértelmükkel megtalálják a termékéhez igazodó optimális csomagolási megoldást, hogy az költséghatékony legyen.

   

Forrás: https://www.packagingdigest.com/